چگونگی ساخت کوه ها
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
چگونگی ساخت کوه ها
تاریخ : یک شنبه 21 مهر 1392
نویسنده : RmZiRn


کوه ها بسیار بزرگ و غول پیکرند. آدمی از تماشای آنها شاید چنین بیندیشد که کوه ها هیچ گاه در گذشته تغییر شکل نداده و در آینده نیز به همین گونه باقی خواهند ماند .

ولی زمین شناسان با مطالعات خود درباره ی کوه ها ثابت کرده اند که آنها همیشه به یک شکل نبود ، بلکه پیوسته دگرگون می شوند .

 

کوه

 

نخست ، دگرگونی های خاصی که بر سطح زمین وارد آمده ، سبب پیدایش کوه ها شده اند .

 

کوه ها پیوسته در حال از بین رفتن و یا دگرگون شدن هستند . از باب مثال ، یخی که بر پیکر کوه می بندد سبب می شود که قسمتی از دیواره های آن فرو بریزد . همچنین ، آب باران و جریان آب های دیگر باعث جداشدن سنگریزها و خاک از کوه ها هستند . گه گاه حتی مرتفع ترین کوه ها ممکن است به صورت تپه های پست و بلند و یا حتی دشت در آیند .

 

زمین شناسان کوه ها را به چهار دسته تقسیم می کنند .

 

این تقسیم بندی از لحاظ چگونگی ساختمان آنها ست . با این وصف همه ی کوه ها از این نظر با هم مشترکند که همه بر اثر دگرگونی های خشنی پدید آمده اند که میلیون ها سال پیش بر سطح زمین رخ داده است .

 

انواع چهارگانه ی کوه ها بدین قرارند :

 

       ۱-  کوه های چین دار که از لایه های سنگی درست شده اند . این لایه ها بر اثر فشار زیاد درهم فشرده شده و به گونه ی چین های بزرگ در آمده اند.

 

وقتی این گونه کوه ها رامی بینید در می یابید که در بسیاری از نقاط ، لایه های سنگ ، به گونه ی قوسی ، برآمدگی یا فرورفتگی پیدا کرده که این نیز بر اثر فشردگی و فشار سطح زمین پدید آمده است .

 

کوه های آپالاش و کوه های آلپ دو نمونه از کوه های چین دارند .

 


 

2-  کوه های گنبدی در این کوه ها لایه های سنگی طوری به سمت بالا فشرده اند که گنبد هایی آبله گون ، پدید آورده اند .

 

در بسیاری از مواد ، گدازه های ذوب شده باعث برآمدگی این لایه های سنگی می شوند . یعنی همان گدازه هایی که ، با فشار زیاد ، از سطح زیرین زمین بیرون می آیند.

 

کوه های بلاک هیلز ، در داکوتای جنوبی ( در آمریکا ) نمونه ای از کوه های گنبدی است .

 

گنبدی

 

        ۳- کوه های قطعه ای کوه هایی هستند که بر اثر قاچ خوردگی یا شکستی که در پوسته ی زمین می دهد ، پیدا شده اند .

 

یعنی آنکه تکه های بسیار بزرگی از سنگ که قبلاً بر روی زمین خوابیده بودند، از جای خود بطور مستقیم یا کج برخاسته واین کوه ها را پدید آورده اند .

 

مثلاً رشته ی سیرانوادا تکه سنگی است به طول 650 و پهنای 130 کیلومتر .

 

 

       ۴- کوه های آتشفشان از گدازه ها ، خاکستر و اشیای نیم سوخته ای درست می شوند که از اندرون زمین ، بیرون ریخته می شوند .

 

معمولاً یک کوه آتشفشان به شکل مخلوطی است که سوراخ یا دهانه ای هم برفراز قله ی خود دارد . برخی از کوه های مشهور آتشفشان عبارتند از:

 

رِینیر ، هود و شَستا در ایالات متحده ی آمریکا ، کوه فوجی یاما در ژاپن ، و کوه وِزو در ایتالیا .

 


مطالبی که تا اینجا گفتیم راجع به کوه هایی بود که تنها در یک مرحله شکل گرفته اند . ولی بسیاری از رشته کوه ها چند مرحله از این مراحل چهارگانه را پیموده و به شکل کنونی خود رسیده اند . مانند راکیز ، که مجموعه کوه هایی است از نوع قطعه ای ، چین دار ، گنبدی و حتی آتشفشان .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409