با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید
به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين
وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد
و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آلبر کان، بانکدار متمول فرانسوی، یک سال پس از معرفی دوربینهای عکاسی اتوکروه توسط برادران لومیر، گروهی از عکاسان را در سال ۱۹۰۸ مأمور کرد تا به نقاط مختلف جهان سفر کنند و زندگی روزمره ملل مختلف را به تصویر بکشند.
در سال ۱۹۰۷ دو برادر فرانسوی به نام "لومیر" با اختراعی هیجانانگیز یک انقلاب به راه انداختند. این اختراع عکاسی رنگی بود که فصل جدیدی را در تاریخچه عکاسی تا آن زمان رقم زد. آلبر کان، بانکدار متمول فرانسوی که از این اختراع به هیجان آمده بود، گروهی را مأمور کرد تا به سراسر جهان بروند و زندگی مردم را با دوربین ثبت کنند. این تصویر برج ایفل، نماد معروف شهر پاریس را در سال ۱۹۱۱ نشان میدهد.
برادران لومیر برای مدت طولانی اختراع جدیدشان را مورد آزمون و خطا قرار دادند. قبل از آن در سال ۱۸۹۵ اختراع دیگر این دو برادر، نخستین دستگاه نمایش فیلم (سینماتوگراف) به ثبت رسیده و آنها را به شهرت جهانی رسانده بود. سیستم عکاسی رنگی که برادران لومیر در سال ۱۹۰۷ معرفی کردند، دوربینهای اتوکروم بود.
برادران لومیر نه تنها انسانهایی مبتکر بودند، بلکه در زمینه تبلغات نیز تفکری خلاق داشتند. آنها برای اینکه دیگران را با تکنیک عکاسی رنگی آشنا کنند و این اختراع جدید را بر سر زبانها بیاندازند، یک بسته آزمایشی حاوی صفحههای شیشهای که با لایه نازک مخصوصی پوشانده شده بود، برای عکاسان هنری در اروپا و آمریکا ارسال کردند. این تصویر متعلق به سال ۱۹۱۰ یک زوج سوئدی را نشان میدهد که تازه ازدواج کردهاند.
آلبر کان، بانکدار و کارخانهدار متمول فرانسوی شیفته دنیای عکاسی بود. راننده او در سفرهای کاری با دوربین اتوکروم به عکاسی میپرداخت. نتیجه این کار چنان این بازرگان فرانسوی را به وجد آورد که در سال ۱۹۰۸ بهترین عکاسان جهان را به خدمت گرفت تا از زندگی و فرهنگ ملل مختلف در سراسر کره زمین عکسبرداری کنند. این تصویر زنان یونانی در لباس محلی را نشان میدهد و در سال ۱۹۱۳ به ثبت رسیده است.
آنچه که گنجینه عکس این کارخانهدار فرانسوی را از دیگر عکسهای سفری آن زمان متمایز میکند، نوع نگاه عکاس است. این عکسها کوچکترین جزئیات زندگی روزمره مردم در آن زمان را به تصویر میکشند و چهرهسوژهها به خوبی نمایان است. تصویری از یک بازار فروش نان در شهر سارایوو در سال ۱۹۱۲
عکسهای رنگی که عکاسان به سفارش آلبر کان گرفته بودند، در معرض دید علاقمندان به فرهنگ گذارده میشد. پرفسور رالف زاکسه، تاریخدان عکاسی میگوید: «آلبر کان در خانهاش سالنی داشت که در آن سینما درست کرده بود و افراد طبقه مرفه پاریس به آن راه داشتند.» عکسی از پل معروف موستار در بوسنی و هرزگوین به سال ۱۹۱۳.
عکاسان از سوی آلبر کان مأمور شده بودند تا از اقلیتهای قومی نیز عکسبرداری کنند. به گفته پرفسور زاکسه در بوسنی، آلبانیاییها روبروی دوربین عکاسان نشستند، در استانبول، ارمنیها و در بوسنی، مسیحیان. البته آنهایی که موقع عکسبرداری نمیتوانستند یکجا بند شوند و دائم تکان میخورند، تصویرشان به صورت ناواضح برای همیشه ماندگار شده است.
تجهیزات عکاسی در آن زمان به حدی سنگین بودند که بایستی با گاری حمل میشدند. در هر سفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه شیشهای عکاسی مورد نیاز بود که در چمدانهای چرمی جاگذاری میشدند. این صفحههای شیشهای شبها در چادرهایی که نقش چاپخانه داشتند، بایستی به سرعت ظاهر میشدند تا یک وقت در معرض نور خورشید از میان نروند. این عکس یکی از تیمهای عکاسی را در مرز چین و مغولستان نشان میدهد.
یکی دیگر از مأموریتهای عکاسان عکسبرداری از رهبران مذهبی بود. این تصویر یکی از رهبران مذهبی مغولستان به سال ۱۹۱۳ را نشان میدهد. این عکسها بعدها در پاریس سر کلاسهای درس رشته "جغرافیای انسانی" مورد استفاده قرار گرفت. آلبر کان با هدف حمایت از رشته نوظهور علوم اجتماعی، بودجه رشته جغرافیای انسانی را تقبل کرده بود.
مردم محلی که در برابر دوربین عکاسان آلبر کان قرار میگرفتند، تا آن زمان در زندگیشان هیچگاه دوربین عکاسی ندیده بودند. عکاسی در آن زمان سرگرمی قشر مرفه به شمار میرفت و مردم پایین دست جامعه سهمی از آن نداشتند. با اینحال کنجکاوی نسبت به تجهیزات دوربینهای عکاسی باعث میشد تا مردم محلی در مواجهه با این افراد غریبه که از اروپا آمده بودند، خجالت را کنار گذاشته و اجازه دهند که تصویرشان ثبت شود.
گنجینه عکسهای رنگی آلبر کان ۷۰ هزار اسلاید را شامل میشود. همچنین بیش از ۲۰۰ ساعت فیلم نیز در این مجموعه موجود است.
خانوادهای در پاریس، سال ۱۹۱۴. پروژه بلندپروازانه و ارزشمند آلبر کان برای ثبت زندگی مردم کره زمین در قاب عکسهای رنگی، با شروع جنگ جهانی اول پایانی غیرمنتظره یافت. در سال ۱۹۲۹ این بانکدار فرانسوی در پی سقوط بازار سهام تمام دارایی خود را از دست داد. در سال ۱۹۴۰ اندکی پس از آن که رژیم آلمان نازی زادگاه وی، فرانسه، را به اشغال خود درآورد، آلبر کان در فقر کامل، چشم از جهان فروبست.