از دایی و باقری تازرینچه و مجیدی
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
از دایی و باقری تازرینچه و مجیدی
تاریخ : چهار شنبه 8 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

از دایی و باقری تا ذرینچه و مجیدی/ همه خداحافظی های غریبانه ستارگان فوتبال ایران+ تصاویر

طبق عادت فوتبال ایران، خداحافظی فرهاد مجیدی هم در شرایط غریبانه ای صورت گرفت. در شرایطی که بسیاری از هواداران استقلال از قصد فرهاد مجیدی برای خداحافظی پس از دیدار با مس کرمان بی خبر بودند، این بازیکن به یکباره فقط در حضور نزدیک به 5 هزار تماشاگر مشتاق ورزشگاه آزادی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اما مجیدی اولین و آخرین ستاره فوتبال ایران نیست که این چنین از دنیای فوتبال کنار می رود و در گذشته نیز نمونه های بسیاری از بی توجهی به بازیکنانی که سال ها برای فوتبال ایران زحمت کشیدند، دیده شده بود.

سرویس ورزشی «فردا»- فرهاد مجیدی، ستاره بی چون و چرای یک دهه اخیر استقلال و فوتبال ایران هم از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا یکی دیگر از بازیکنان نسل قدیم این ورزش، کفش های خود را آویزان کرده و بازنشسته شود.  
 
کاپیتان محبوب آبی پوشان، شب گذشته و پس از بازی تیم های استقلال و مس کرمان در شرایطی از دنیای فوتبال کناره گیری کرد که به اعتقاد خیلی ها، او همچنان می توانست به فوتبال خود ادامه دهد. این در حالی است که مجیدی معتقد بود باید در اوج از فوتبال خداحافظی کند و روز هفتم آبان ماه را بهترین روز برای خداحافظی همیشگی از فوتبال دانست.  
 
اما طبق عادت فوتبال ایران، خداحافظی فرهاد مجیدی هم در شرایط غریبانه ای صورت گرفت. در شرایطی که بسیاری از هواداران استقلال از قصد فرهاد مجیدی برای خداحافظی پس از دیدار با مس کرمان بی خبر بودند، این بازیکن به یکباره فقط در حضور نزدیک به 5 هزار تماشاگر مشتاق ورزشگاه آزادی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. اما مجیدی اولین و آخرین ستاره فوتبال ایران نیست که این چنین از دنیای فوتبال کنار می رود و در گذشته نیز نمونه های بسیاری از بی توجهی به بازیکنانی که سال ها برای فوتبال ایران زحمت کشیدند، دیده شده بود.
 

 

 
ركورددار بازی ملی، بدون بازی خداحافظی
 
علی دایی رکورددار تعداد بازی ملی و گل زده در فوتبال ماست. او که متولد سال48 است خیلی دیر یعنی در 24سالگی از خردادماه سال72 پیراهن تیم ملی را بر تن کرد. تعداد بازی‌های دایی در 3سال اول حضورش در تیم‌ملی به 20‌دیدار هم نمی‌رسید، اما از ابتدای سال‌75 به بعد غوغا کرد و از آن پس او تقریبا در تمام بازی‌های تیم ملی حاضر بود. دایی تا خرداد سال‌85 یعنی 13‌سال پیراهن تیم‌ملی را بر تن کرد. در این مدت 149بازی انجام داد و 109گل ملی زد. اما تا به امروز بیش از 7 سال از خداحافظی علی دایی، اسطوره فوتبال ایران می گذرد و حتی یک بازی ملی برای خداحافظی وی در ایران برگزار نشد.  

 
کناره گیری نکرد، کنارگذاشته شد
 
این روزها و بعد از خداحافظی مجیدی از دنیای فوتبال همه می گویند که خداحافظی مجیدی از بازیگری با خداحافظی مهدوی کیا قابل مقایسه نیست. چراکه برخی معتقدند مجیدی به میل خود از فوتبال کناره گیری کرد و مهدوی کیا را برکنار کردند. اما کاپیتان یکی دو سال اخیر پرسپولیس نیز به شکل و شمایل غریبانه ای از فوتبال کناره گیری کرد. او که آماده بود در حضور یکصدهزار تماشاگر و با بالا بردن جام قهرمانی جام حذفی، از فوتبال خداحافظی کند، این جام را بالای دستان سپاهانی ها دید. مهدوی کیا در روزهای پایانی فوتبال خود نیز خیلی اذیت شد. به طوری که قول ها و وعده ها برای برگزاری بازی خداحافظی وی با تیم هامبورگ آلمان نیز در حد همان وعده دادن ها باقی ماند. او نیز یکی از بازیکنانی بود که بیش از 10 سال سابقه حضور در تیم ملی را داشت. مهدی مهدوی‌کیا در آذرماه سال‌75 زمانی که 19‌ساله بود برای اولین بار به تیم‌ملی دعوت شد و در دیدار ملی بین 2‌تیم ایران-عراق،‌ حماسه ملی خود را آغاز کرد.

 
بی توجهی به عقاب آسیا  
 
بازیکنی که فوتبال ما او را بهترین دروازه‌بان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی دانسته تا تیر‌ماه سال‌77 به مدت 12‌سال و 6‌ماه ملی‌پوش بود و اگر مصدومیت گریبانش را نمی‌گرفت می‌توانست حتی تا 40سالگی یعنی 8‌سال بعد ملی‌پوش باشد. اما عابدزاده مصدوم شد و از فوتبال کناره گیری کرد. اما برای این دروازه بان خوش استیل فوتبال کشور هم هیچ کس به فکر برگزاری بازی خداحافظی نبود تا او نیز همانند سایر ستارگان 98، از بازی خداحافظی بی بهره بماند. 

 
ركوردار حضور در تيم ملی  

 
باقری رکورد‌دار حضور در فوتبال ملی بود. هیچ‌کس به اندازه او حضور در تیم‌ملی فوتبال را از حیث طول مدت‌زمان تجربه نکرد و سرانجام در سال 90 رسما کفش‌ها را در رده ملی آویخت. باقری در جام بین‌المللی اکو در سال‌72 و در ماه خرداد برای اولین بار پیراهن تیم‌ملی را برتن کرد. وی در آذرماه سال‌80، از کسوت ملی کناره‌گیری کرد و بعد از ‌7سال در سال‌87 به درخواست علی دایی سرمربی وقت تیم‌ملی بار دیگر به تیم‌ملی آمد . در این مقطع 7‌بازی ملی دیگر انجام داد و 3 گل ملی دیگر زد تا کارنامه‌اش از 80بازی و 47گل زده ملی به 87 بازی و 50 گل زده برسد.


همگان حضور باقری را با اضافه شدن این 7بازی و سه‌گل، رکورد 15‌سال و 6 ماهه در تیم‌ملی می‌دانستند، اما این پایان ماجرا نبود چرا‌که 2‌سال بعد فدراسیون فوتبال، در زمان حضور تیم‌ملی برزیل در امارات،‌ بازی دوستانه ایران-برزیل را برای خداحافظی کریم تدارک دید. باقری در این بازی که زمستان سال‌89 انجام شد بار دیگر پیراهن تیم‌ملی را برای آخرین بار بر تن کرد و سبقه خود را به 17‌سال و 8‌ماه رساند. اتفاقی که در تاریخ فوتبال کشورمان کم‌نظیر یا حتی می‌توان گفت بی‌نظیر بوده است. شاید بتوان گفت بهترین خداحافظی فوتبال ملی را کریم باقری انجام داد. چراکه برای وی حداقل یک بازی ملی با تیم بزرگ برزیل انجام شد. البته هر چند آن مسابقه در خارج از ایران و در کشوری غریب انجام گرفت.  
 
ملی پوش ترین استقلالی

 
جواد ذرینچه هم جزو بزرگان دو دهه اخیر فوتبال ایران و باشگاه استقلال بود که در اسفند‌65، در جریان بازی‌های مقدماتی المپیک 1988 سئول، در‌حالی‌که 20 ساله بود ملی‌پوش شد. زرینچه در اولین بازی ملی دفاع چپ بود، اما سال ها دفاع راست و بعدها به پیستون راست و دفاع آخر رفت. زرینچه طی سال‌های 74 و 75، به علت اختلاف با مایلی‌کهن از تیم‌ملی دور شد، اما بعد از رفتن مایلی‌کهن، او دوباره پیراهن تیم‌ملی را بر تن کرد. تعداد بازی‌های ملی او به 80‌ دیدار رسید و وی حتی بین ملی‌پوشان استقلال، بیشترین تعداد بازی ملی در اختیار اوست. اما بعد از خداحافظی این بازیکن نه مسئولان فدراسیون فوتبال و نه مسئولان باشگاه استقلال، هیچ فکری برای بازی خداحافظی این بازیکن با اخلاق فوتبال ایران نکردند. 

 
خداحافظی در بین دو نیمه
 
بازیکنی که ابتدا مدافع چپ بود، اما یک توفیق اجباری او را به وسط برد. پای کاظم سید‌علیخانی که در پرسپولیس و تیم‌ملی به عنوان هافبک وسط ثبت شده‌ بود، شکست و پنجعلی در هر 2‌تیم، از چپ به وسط آمد. او از فروردین ‌57، پیراهن تیم‌ملی را رسما بر تن کرد و برابر یوگسلاوی که در سال ‌1978‌ برگزار شد، البته در دوران افت خود بازی کرد. پنجعلی که متولد سال‌1334 تهران است، در 23‌سالگی بازی ملی را برای اولین بار تجربه کرد و تا مهرماه سال‌1370، زمانی که 36‌ساله بود، در تیم‌ملی حضور داشت. او در این مقطع با 13‌سال و 6‌ماه حضور در تیم‌ ملی، رکورددار شد. پنجعلی که 6 سال کاپیتان تیم‌ملی بود، در مهرماه سال‌70، بین 2‌نیمه بازی جام بین‌‌قاره‌ای آسیا و آفریقا بازنشسته شد. او در تیم‌های برق تهران، ‌ابومسلم و پرسپولیس سالیان سال بازی کرد، اما خداحافظی وی از فوتبال نیز آنچنان در خور یک فوتبالیست ملی نبود. 

 
و سرانجام فرهاد مجیدی...
 
مجیدی که تا پایان فصل 92-93 با استقلال قرارداد داشت حالا از آبی‌ها خداحافظی کرده و می‌خواهد در کلاس‌های مربیگری فوتبال شرکت کند. او که سال‌ها با شعار «آهای فرهاد مجیدی» در استادیوم مورد تشویق قرار می‌گرفت شاید چند سال بعد سکان هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد. فرهاد مجیدی که با وجود 38 سال سن از بسیاری از مهاجمان لیگ ایران بهتر بازی می‌کرد حالا کفش‌هایش را آویخته و باید دید استقلال برای جانشینی او چه فکری خواهد کرد.

 
این مهاجم کهنه‌کار آبی‌ها 45 بازی ملی در کارنامه دارد و ده گل هم به ثمر رسانده است. او نخستین بار توسط مایلی‌کهن به تیم ملی دعوت شد و در سال 75 برابر کویت به میدان رفت. مجیدی هیچگاه در تیم ملی نتوانست قابلیت‌هایش را نشان دهد و در سال 89 با انتشار یک نامه برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد. او در نامه‌اش با ابراز نگرانی از تکرار تجربه نادیده گرفته شدن جوانان در تیم ملی گفت که نمی‌خواهد جوانان فوتبال ایران مثل خودش پشت خط دیگران بمانند و به آنچه استحقاقش را دارند نرسند.
 
به جرات مجیدی محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر استقلال بوده و افتخار دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال استقلال رکورد اوست که به این زودی‌ها شکسته نمی‌شود. او بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان آسیاست و تنها ایرانی است که قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده است.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409