مراسم ویژه زرتشتیان کرمانی در محرم
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
مراسم ویژه زرتشتیان کرمانی در محرم
تاریخ : پنج شنبه 23 آبان 1392
نویسنده : RmZiRn

 

کرمان یک پارچه سوگوار است،از هر کوچه و خیابان رودی را می‌بینی که می‌آید و به دریا می‌پیوندد ، این روزها هر کوی و برزن استان کرمان از شرق استان و مردم سنی و تا غرب و شمال و جنوب از شیعیان گرفته تا مذاهب دیگر از جمله زرتشتیان عزادار امام حسین(ع) هستند.

به گزارش”مینوجهان “به نقل از”بوتیا”: زنان و مردان سپیدپوش زرتشتى در کرمان با حضور در آتشکده گرد هم می‌آیند و براى امام حسین(ع) و یارانشان به سوگوارى می‌پردازند، آنها امام حسین(ع) را داماد ایرانى‌ها می دانند.

“شهریاری” از اقلیت زرتشتی مقیم کرمان می‌گوید:زرتشتی‌ها در جای جای ایران به عشق اباعبدالله الحسین(ع) با شیعیان همنوایی می‌کنند و ارادت خاصی به سالار کربلا دارند.

 وی ادامه می‌دهد: زرتشتی‌های کرمان برای روز تاسوعا و عاشورا اهمیت خاصی قائل هستند و هر ساله با شروع محرم همپای مسلمانان به عزاداری می‌پردازند، آنها در آیین خود پوشیدن لباس سفید را مقدس می‌دانند و زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشکده گردهم می‌آیند و برای امام حسین و یارانش به سوگواری می پردازند .

 زرتشتیان امام حسین را داماد ایرانیها می‌دانند، شهریاری در این مورد می‌گوید: چون پس از جنگ اعراب و ایران در اواخر دوره ساسانی شاهدخت شهربانو به همسری فرزند علی(ع) در آمد ما زرتشتیان امام حسین را داماد ایرانیها می‌دانیم و به داشتن داماد شجاعی چون امام حسین افتخار می کنیم.

 وی با بیان اینکه زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را سرور آزادگان جهان می‌دانند، ادامه می‌دهد: ما با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم دادن نذری خود را برگزار می‌کنیم .

 وی می‌افزاید: بسیاری از زرتشتیان کرمانی روزهای تاسوعا و عاشورا نذری می‌دهند و این نذری را به روح شهدای کربلا هدیه می‌کنند،همچنین زرتشتیان مقداری ازغذای مراسم امام حسین را برای تبرک در طول سال نگهداری و در غذای سالیان خود استفاده می‌کنند.

 شهریاری می‌گوید: در سالهای نچندان دور که تاسوعا و عاشورا و اربعین با نوروز و جشن سده مقارن شده بود ، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر ماه عزاداری مراسم سنتی انجام نمی‌شود .

 وی ادامه می‌دهد: ما در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچگاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسم‎‎های شادی را برگزار نمی‎کنیم چون اعتقاد داریم برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برای ما نامبارک است.

 شهریاری می‌گوید: با نهادینه کردن فرهنگ عاشورا به عنوان آزادگى و انسانیت، هیچ اختلافى بین مذاهب وجود نخواهد داشت. ما خوشحالیم که فرزندانمان، فرهنگ آزادمردى و پایبندى به عقاید را بیاموزند، امام حسین(ع) در این زمینه یک الگو است.

 خورشیدی دیگر زرتشت کرمانی که برای عزاداری همراه با فرزندش به تکیه فاطمیه کرمان امده است می‌گوید : ما به اعتقاد برادران و خواهران مسلمان خود احترام می‎گذاریم و این احترام را بسیار پسندیده و خرسند می‎دانیم،   امام حسین(ع) فقط برای مسلمانان نیست و جامعه زرتشتیان همیشه نسل در نسل از مریدان و دوستداران امام حسین(ع) بوده است.

 وی می‌گوید:معتقدم راه امام حسین (ع)، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم بوده است و این جمله امام حسین (ع) که می‌فرمایند:«اگر دین ندارید آزاده باشید» اگرچه یک جمله کوتاه است، اما پر از مفهوم است، این جمله نشان می‌دهد که امام حسین (ع) به تمام افراد و جامعه بشریت غیر مسلمان احترام می‌گذاشته و در باور ما زرتشیان این سنت پسندیده و حسنه پایدار مانده است.

  خورشیدی در مورد احساسش از حضور در مراسم عزای سالار شهیدان می گوید: افتخار می‌کنم که همراه با فرزندم در اینجا حضور دارم چرا بودن در اینجا لیاقت می خواهد و خوشحالم حداقل لیاقتش را به من داده‌اند ،  حسین(ع) متعلق به همه انسانهای آزاده و عدالت جوست.

 وی می‌گوید: معجزات و کراماتی  را از امام حسین (ع) و خواندن دعای  زیارت عاشورا در تک تک گرفتاریهای زندگی ام  دیده ام بی اختیار اشکهایش سرازیر می‌شود و ادامه می‌دهد: در قلبم ارادت ویژه‌ای به امام شما دارم ، هر وقت دلم می گیرد زیارت عاشورا را می خوانم و سپس آرامشی خاص همه وجودم را فرا می گیرد .

  امام حسین (ع) متعلق به همه انسان‌ها و قرون است و هر چقدر که از واقعه عاشورا می‌گذرد، حقیقت عاشورا و کربلا روشن‌تر می‌شود و نشان داده می‌شود که در هیچ دوره و هیچ نظامی ظلم پایدار نیست، بلکه آنچه پایدار است، آزادگی، شرافت، عزت و استقلال است و اینچنین است که وجود مطهر امام حسین(ع) دل هر عاشقی را شیفته خود می‌کند و حتی غیر مسلمانان هم ایشان را دوست دارند .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409