آناتومی ران - اعصاب
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
آناتومی ران - اعصاب
تاریخ : سه شنبه 12 فروردين 1393
نویسنده : RmZiRn

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری "متخصص ارتوپدی"

 

 

 

  عضلات داخلی   
  اعصاب
   رگ ها
  رادیوگرافی
 
 

  مقالات مرتبط  

  استخوان
  عضلات قدامی
  عضلات خلفی

 

ریشه های عصبی که از فورامن های بین پنج مهره اول کمری خارج میشوند همراه با ریشه عصبی که از بین مهره دوازدهم سینه ای و مهره اول کمری خارج میشود بعد از خروج از ستون مهره یک شبکه عصبی را درست میکنند که به آن شبکه عصبی کمری Lumbar plexus میگویند. این ریشه های عصبی به یکدیگر متصل شده و بعد از تبادل رشته های عصبی مجددا از هم جدا شده و اعصاب جداگانه ای را تشکیل میدهند.

این اعصاب که حسی و حرکتی هستند به پایین آمده و در لگن و اندام تحتانی فعالیت های مهمی را انجام میدهند. خروجی شبکه عصبی کمری دو دسته از اعصاب شامل دسته اعصاب قدامی و دسته اعصاب خلفی یا پشتی است. مهمترین عصب (بلندترین و بزرگترین) دسته اعصاب قدامی یا جلویی شبکه عصبی کمری عصب رانی یا فمورال Femoral nerve است. شاخه های مهم دیگر شبکه عصبی کمری عصب حسی پوستی ران و عصب ابتوراتور است.

ریشه های عصبی که از استخوان خاجی یا ساکروم Sacrum خارج میشوند همراه با دو ریشه عصبی پایینی کمری بعد از خروج از استخوان یک شبکه عصبی را درست میکنند که به آن شبکه عصبی ساکرال Sacral plexus میگویند. این ریشه های عصبی به یکدیگر متصل شده و بعد از تبادل رشته های عصبی مجددا از هم جدا شده و اعصاب جداگانه ای را تشکیل میدهند. این اعصاب که حسی و حرکتی هستند به پایین آمده و در لگن و اندام تحتانی فعالیت های مهمی را انجام میدهند. مهمترین خروجی شبکه عصبی ساکرال عصب سیاتیک است.

1560 2
                        در تصویر بالا شبکه های عصبی کمری (لومبار) و ساکرال دیده میشوند

 

عصب سیاتیک Sciatic nerve

عصب سیاتیک بلندترین و بزرگترین عصب بدن است. این عصب بعد از خروج از لگن در پشت باسن و ران به سمت پایین آمده و حس پوست پشت ران و حرکت عضلات کمپارتمان پشتی ران را تامین میکند. کمی بالاتر از زانو به دو شاخه تیبیال و پرونئال تقسیم شده و این شاخه ها تمامی حس و جرکت زانو و پایین تر از آن را تامین میکنند.

1290 3
                 مسیر عصب سیاتیک

 

عصب رانی یا فمورال Femoral nerve

عصب رانی یا فمورال رشته هایی به عضلات ایلیوپسواس، پکتینئوس، سارتریوس و کوادری سپس میدهد و حس سطح جلویی ران را هم تامین میکند. این عصب در لگن از بین عضلات پسواس و ایلیاک عبور کرده و به آنها شاخه هایی میدهد و بعد از خروج از لگن به رشته های متعددی تقسیم شده و به عضلات و محدوده پوستی هدف میرسد. شاخه های انتهایی حسی این عصب در پایین ران نام عصب صافن Saphenous را به خود یگیرد و حس پوستی سطح داخلی ساق را تامین میکند.

1560 1

 

 

عصب پوستی خارجی ران Lateral femoral cutaneous nerve of thigh

عصب پوستی خارجی ران شاخه مهم دیگری از اعصاب قدامی شبکه عصبی کمری است و بعد از خروج از عضله پسواس از سطح داخلی خار ایلیک قدامی فوقانی عبور کرده و از لگن خارج میشود و حس پوستی سطح خارجی ران را موجب میشود.

1290 1

 

 

عصب ابتوراتور Obturator nerve

عصب ابتوراتور شاخه مهمی از اعصاب پشتی یا خلفی شبکه عصبی کمری است و از طریق کانال ابتوراتور از لگن خارج شده، موجب حرکت عضلات کمپارتمان داخلی ران یعنی اددکتورها شده و حس قسمت داخلی پوست ران را تامین میکند.

شبکه عصبی کمری شاخه های دیگری هم دارد که موجب حس قسمت هایی از لگن و حرکت بعضی از عضلات لگن میشوند.

 1290 2
         عصب رانی و ابتوراتور

 

 1560 3
عصب صافن ادامه عصب فمورال در ناحیه ساق است



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409